Для колег

 Психологічні особливості дітей 3-4 років

Четвертий рік життя характеризується двома якісно новими рисами. Одна пов'язана з формуванням особистості дитини, інша з формуванням діяльності. Дорослий стає для дитини не тільки членом сім'ї, але йносієм певної суспільної функції. Бажання дитини виконувати таку ж функцію призводить до протиріч з його реальними можливостями. Ці протиріччя вирішується через розвиток гри, яка стає провідним видом діяльності в дошкільному віці.

Мовлення.Мова стає більш складною і розгорнутої. Змінюється словниковий склад мови: зростає в порівнянні з іменниками частка дієслів, прикметників та інших частин мови. Довжина пропозицій збільшується, з'являються складні речення. Граючи або займаючись якою-небудь справою, діти четвертого року життя часто супроводжують свої дії малозрозумілою для оточуючих негучною мовою. За допомогою цих розмов дитина утримує в пам'яті поставлені перед собою цілі, будує нові плани, обмірковує шляхи їх досягнення, виконує на словах дії, які опускає в реальності.

 Гра.Головною особливістю гри є її умовність: виконання одних дій з одними предметами передбачає їх співвіднесеність до інших дій  з іншими предметами. Основним змістом гри молодших дошкільнят є дії з іграшками та предметами-замінниками. Тривалість гри невелика. Молодші дошкільнята обмежуються грою з однією-двома ролями і простими, нерозгорнутими сюжетами. Ігри з правилами в цьому віці тільки починають формуватися.

Творчість.Образотворча діяльність дитини залежить від рівня її уявлень про предмет. У цьому віці вони тільки починають формуватися. Графічні образи бідні. В одних дітей в зображеннях відсутні деталі, у інших малюнки можуть бути більш деталізовані. Діти вже можуть використовувати колір.  Велике значення для розвитку дрібної моторики має ліплення. Молодші дошкільнята здатні під керівництвом дорослого виліпити прості предмети.      Відомо, що аплікація надає позитивний вплив на розвиток сприйняття. У цьому віці дітям доступні найпростіші види аплікації.  Конструктивна діяльність у молодшому дошкільному віці обмежена зведенням нескладних будівель за зразком і за задумом.   У молодшому дошкільному віці починає розвиватися уява, яка особливо наочно проявляється в грі, коли одні об'єкти виступають в якості замінників інших.

   Мислення.У молодшому дошкільному віці розвивається перцептивна діяльність. Діти від використання предметів-еталонів - індивідуальних одиниць сприйняття переходять до сенсорних еталонів - культурно виробленим засобам сприйняття. До кінця молодшого дошкільного віку діти можуть сприймати до п'яти і більше форм предметів і до семи і більше кольорів, здатні диференціювати предмети за величиною, орієнтуватися в просторі групидитсадка, а при певній організації освітнього процесу - і в приміщенні всього дошкільного закладу.

      Розвиваються пам'ять і увага. На прохання дорослого діти можуть запам'ятати 3-4 слова і 5-6 назв предметів. До кінця молодшого дошкільноговіку вони здатні запам'ятати значні уривки з улюблених творів.

    Продовжує розвиватися наочно-дійове мислення. При цьому перетворення ситуацій в ряді випадків здійснюються на основі цілеспрямованихспроб з урахуванням бажаного результату. Дошкільнята здатні встановити деякі приховані зв'язки і відносини між предметами.

     Свідоме управління поведінкою тільки починає складатися; багато в чому поведінка дитини ще є ситуативною. Разом з тим можна спостерігати і випадки обмеження власних спонукань самою дитиною, супроводжувані словесними вказівками. Починає розвиватися самооцінка, при цьому діти значною мірою орієнтуються на оцінку батьків та інших дорослих. Продовжує розвиватися також їх статева ідентифікація, що проявляється в характері обираних іграшок і сюжетів.

   Взаємини дітей.Взаємини дітей обумовлені нормами і правилами. У результаті цілеспрямованого впливу вони можуть засвоїти дещо більшу кількість норм, які виступають підставою для оцінки власних дій і дій інших дітей.

     Взаємини дітей яскраво проявляються в ігровій діяльності. Вони скоріше грають поруч, чим активно вступають у взаємодію.

 



 


 


 



Комментариев нет:

Отправить комментарий